TILBURG - Door aanpassingen in het bouwproces van Stadskantoor 2 aan het Koningsplein, o.a. meer hybride werken en vermindering van het aantal meters kantooroppervlak, kunnen de huurcontracten van andere locaties die de gemeente huurt worden opgezegd. Dat levert een besparing op van 1 miljoen euro per jaar.


Op verzoek van de gemeenteraad onderzocht het college van B&W of er kosten bespaard konden worden als medewerkers hybride gaan werken en het aantal vierkante meters kantooroppervlakte wordt verminderd. Bij hybride werken, werkt een medewerker afwisselend thuis en op kantoor. Conclusie: door nu aanpassingen door te voeren in het renovatietraject van Stadskantoor 2, dat straks Stadswinkel gaat heten, kunnen vanaf 2023 medewerkers van andere locaties daar worden gehuisvest. Vanaf 2025 levert dat een structurele besparing op van 1 miljoen euro per jaar.

Huurcontracten opzeggen

Door nu te investeren in aanpassingen in het bouwproces kunnen vanaf 2023 medewerkers van Werk en Inkomen en partners van het Zorg- en Veiligheidshuis in de Stadswinkel worden gehuisvest. Dit betekent dat de huurcontracten van de gemeentelijke locaties Burgemeester Brokxlaan en Stadskantoor 5 kunnen worden opgezegd. Voor deze aanpassing van de Stadswinkel is een eenmalig investeringskrediet van 2,3 miljoen euro gevraagd aan de raad, die heeft daar deze week mee ingestemd.

Voordeel voor inwoners

Volgens wethouder Oscar Dusschooten (Maatschappelijk vastgoed) is dit een investering die op korte termijn rendement oplevert. Maar behalve financieel levert het ook voor de inwoners van Tilburg voordeel op. “Alle dienstverlening aan onze inwoners is vanaf 2023 op één locatie: of iemand nu een rijbewijs aanvraagt of een uitkering. Iedereen kan terecht in de Stadswinkel aan het Koningsplein.”