TILBURG - De gemeente startte maandag 22 februari met de aanleg van een snelfietsroute van Tilburg naar Breda: de F58. Snelfietsroutes worden ook wel ‘doorfietsroutes’ genoemd. Het zijn comfortabele, bredere fietspaden of fietsstraten waar fietsers vaker voorrang krijgen. De F58 is naar verwachting eind 2021 klaar.


De snelfietsroute F58 gaat lopen via de volgende straten: Beelaerts van Bloklandstraat, Kwekerijpad, Vijverpad, Reeshofdijk, Kalenbergpad, Kasterenlaan, Campenhoefdreef, Oostburgstraat, Oostburgpad en het Schaijkpad. De werkzaamheden starten deze week op de kruising van de Dalemdreef en de Spakenburglaan. Hier komt een rotonde. Deze moet eind maart klaar zijn. De meest actuele informatie over de werkzaamheden aan de F58 staat op snelfietsroute.com.

Naast deze snelfietsroute is de snelfietsroute naar Waalwijk bijna klaar en is een snelfietsroute naar Oisterwijk in voorbereiding. Door de aanleg van deze routes wordt het nog makkelijker om in Tilburg met de fiets op pad te gaan. Meer informatie over de snelfietsroutes staat op de pagina fietsen op deze site.

Voorrang fietsers en voetgangers
Fietsen en wandelen is gezond. U bent in beweging en dit draagt bij aan zowel uw fysieke als geestelijke gezondheid. Daarnaast draagt fietsen of wandelen in plaats van autorijden bij aan een schonere lucht, is het goedkoper en werkt u mee aan een betere bereikbaarheid van de binnenstad. De gemeente Tilburg wil daarom het lopen en fietsen in Tilburg prettiger en comfortabeler maken. Dat betekent ook dat fietsers en voetgangers vaker centraal staan in het verkeer en voorrang krijgen ten opzichte van auto’s. Fietsers hebben nu nog geen voorrang op rotondes in Tilburg. Dat gaat veranderen. Vanaf dit jaar wordt de voorrangssituatie op 23 rotondes in de bebouwde kom aangepast zodat fietsers en voetgangers voorrang hebben.

Eerste rotonde
De rotonde op de kruising van de Dalemdreef en de Spakenburglaan is de 1e rotonde waar de voorrangssituatie wordt aangepast. De andere 22 rotondes volgen daarna. Dit is een grote klus, we kunnen niet alle rotondes op hetzelfde moment aanpassen. De gemeente gaat hier de komende 4 jaar mee aan de slag. Rotondes op industrieterreinen, turborotondes en rotondes met stoplichten passen we niet aan: daar krijgen de fietsers en voetgangers géén voorrang vanwege de verkeersveiligheid op deze punten.

Oppassen geblazen
Door de aanpassingen zijn gedurende 4 jaar verschillende voorrangssituaties op deze 23 rotondes van toepassing. Op de ene rotonde krijgt de fietser en de voetganger al wel voorrang, maar op de volgende misschien nog niet. Dat wordt de komende tijd dus extra opletten bij rotondes en goed kijken naar de verkeersborden die de voorrangssituatie aangeven. Samen werken we zo aan een stad waar u goed en veilig kunt fietsen en lopen.

Benieuwd naar wanneer de rotonde bij u in de buurt wordt aangepast? Bekijk het op het kaartje en het schema hieronder.